Náš rok s umělou inteligencí: Nový rozměr rozvoje kompetencí

V dnešním světě plném technologických inovací se umělá inteligence (AI) rychle stává nepřehlédnutelným faktorem a příležitostí jak pro profesní, tak soukromý život každého z nás. Jsme proto rádi, že jsme celý loňský rok mohli být součástí inovativního programu Technologické inkubace Czechinvest na rozvoj produktů a služeb v oblasti umělé inteligence (AI HUB) v České republice.

Naším cílem bylo integrovat prvky konverzační umělé inteligence do naší platformy, a to se záměrem transformovat způsob, jakým uživatelé při svém rozvoji komunikují a učí se. Nutnost formulovat vlastní reakce a slyšet se je říkat nahlas má totiž oproti výběru z různě správných možností prokazatelně větší dopad.

 

Co pro nás tedy ten minulý rok znamenal?

Ve zkratce – neskutečnou jízdu na nových technologiích a někdy až divoký rozmach možností, kam se s nimi můžeme vydat. Vybrat tedy správnou cestu byl sice nejméně hmatatelný, ale asi nejdůležitější krok. A i když se zpětně může zdát, že zrovna v minulém roce byla tato cesta díky dominanci GPT modelů společnosti OpenAI na trhu poměrně jasně vyznačená (minimálně z pohledu podpory českého jazyka), tak na začátku našeho projektu, a vlastně ani po celou dobu jeho trvání, to pro nás tak jasné nebylo.

Při skutečném používání jsme totiž naráželi na řadu praktických překážek, které posouvali řešení opřené čistě o modely GPT-3.5 či GPT-4 na hranu reálné použitelnosti v komerční praxi. Problémy s latencí, občasnými výpadky, neoprávněného filtrování obsahu a podobné záležitosti způsobovaly, že jsme si nemohli a nechtěli dovolit takové řešení nabídnout našim zákazníkům. Prošli jsme a vyzkoušeli proto i spoustu jiných cest a nakonec našli vyvážený balanc řešení, které poskytují na jednu stranu dostatečné schopnosti a na druhou stranu požadovanou stabilitu a výkon.

Pro doplnění zážitku jsme platformu také rozšířili o nové schopnosti pracovat s hlasem, aby již mohlo docházet k rozvoji uživatelů pomocí velmi přirozených konverzací, kdy jsme dali umělé inteligenci i hlas (o mnoho dříve, než OpenAI).

Celý projekt byl zakončen nasazením vyvinutého řešení do pilotního provozu.

Jedním z prvních pilotních projektů byl digitální náborový proces pro společnost Woltair. Připravili jsme digitální pohovor s AI, který uchazeče provázel prvními koly výběru. Výsledky byly více než uspokojivé – krátký virtuální pohovor s reálným předvedením zvládnutí modelových situací, se kterými se uchazeč bude potkávat v praxi, okamžitě odhalil pracovníkům HR všechny potřebné aspekty pro jejich hodnocení uchazeče.

Další využití AI bylo ve spolupráci se společností Uniwellsity, kde jsme se zaměřili na well-being školení pro studenty (pilot proběhl na Karlově univerzitě v Praze). Zde jsme využili i generovaného lektora coby digitálního avatara a AI pomohlo k personifikovanému uzpůsobení obsahu podle vstupů studentů. To se týká například zpracování individuálních emočních zážitků studentů či zaměření na jednotlivé emoce z celého možného spektra. Studenti velmi uvítali nový způsob interakce, který jim umožňoval učit se v kontextu reálných situací, což je zásadní přístup pro efektivitu a dopad školení.

Z těchto pilotních nasazení jsme získali cenná data, zpětnou vazbu a příběhy, které naznačují, jak moc může být AI prospěšná pro rozvoj a vyhodnocení kompetencí. V to jsme doufali, a přesně to se i potvrdilo. Jako malý (ve skutečnosti tedy poměrně velký) bonus bylo zjištění, že naše platforma začala mít obrovský potenciál nejenom pomáhat připravovat se v teoretické rovině, ale pomáhat doslova i v každodenní praxi.

Zároveň s překročením hranice mezi experimentem a reálným nasazením jsme za pomoci nově implementovaných technologií otevřeli i novou kapitolu v přístupu k podpoře pracovníků pro jejich rutinní činnosti. Na světlo světa přišla naše implementace eKouče – virtuálního asistenta pro přípravu na obchodní jednání a vyhodnocení dosažených cílů pro Key-account manažery. Tento koncept úspěšně začali používat obchodníci ve společnosti Sazka a na začátku jeho používání jsou také pracovníci ze společnosti T-Mobile.

AI se tak prostřednictvím naší platformy bez nadsázky stává mostem mezi učením a praxí, mezi teorií a životními dovednostmi.

Naše nové zkušenosti v oblasti umělé inteligence nám umožňují stále hledat nové cesty, jak využít technologický pokrok k rozvoji potenciálu každého uživatele. Z pilotního provozu jsme se naučili, že AI není jen o technologii, ale i o lidech a jejich interakcích s ní. Proto se nyní zaměřujeme na další fázi pro reálnější interakci s virtuálními pomocníky: video-vizualizaci generovaného obsahu. Chceme, aby uživatelé nejenže četli či slyšeli odpovědi od AI, ale také viděli virtuálního partnera, který jim sdělení sděluje. Jsme si jistí, že digitální asistent, který nejen mluví, ale také vypadá jako živý člověk, dále zvyšuje úroveň zapojení, empatie a tedy i efektu interakce s ním.

V naší společnosti již nyní realizujeme další kroky na této zajímavé cestě a těšíme se na to, jak umělá inteligence bude dále měnit paradigma vzdělávání, rozvoje dovedností a způsobu, jakým pracujeme. Naším cílem je i nadále být v čele inovativních řešení pro profesní růst a osobní rozvoj našich uživatelů.

Tento projekt byl realizován za finanční podpory programu Technologická inkubace.

Inspirace do vašeho e-mailu

Pozvánky na kurzy a konference, newslettery se zajímavým obsahem, články na aktuální témata, nejnovější trendy. Teď už vám nic neunikne.

Jsme tu pro vás

+420 234 703 308

Po - Pá 8:00 - 17:00

Skilldriver, s.r.o.
IČ: 25003551
Pernerova 697/35, Karlín
186 00 Praha 8

Pojďte do toho s námi

Projděte si nezávazně některou z našich video-simulací a zobrazte si své výsledky.

© Copyright Skilldriver, s.r.o. All rights reserved.